چای سبز و برخی از آب میوه ها SARS-CoV-2 را در شرایط آزمایشگاهی مهار کردند

5  نوامبر 2020- چای سبز، آب توت آرونیا( chokeberryیا انگورک گلوگیر) و آب انار هنگامی که در شرایط آزمایشگاهی با ویروس های کرونا انکوبه شدند، ویروس های آنفولانزا و SARS-CoV-2 را از بین بردند. بنابراین، شستشوی دهان با استفاده از این موارد ممکن است در جلوگیری از COVID-19 موثر باشد.

کرونا ویروس 2(SARS-CoV-2) ، ویروسی که باعث شیوع جهانی COVID-19 شده است، دستگاه تنفسی را تحت تأثیر قرار می دهد، و موجب سندرم حاد تنفسی شدید می شود. این ویروس با قدرت قابل انتقال بسیار بالا حتی قبل از بروز علائم، بسیار سریع انتشار می یابد.

این ویروس در ابتدا دستگاه تنفسی فوقانی را آلوده می کند و عمدتا از طریق بینی و گلو وارد بدن می شود و باعث علائم تنفسی مانند گلودرد و سرفه می شود. چند مطالعه اخیر گزارش کرده اند که غرغره با دهان شویه های تجاری ممکن است باعث کاهش عفونت و انتشار ویروس شود.

همچنین گفته شده است که بسیاری از محصولات طبیعی دارای فعالیت ضد ویروسی هستند. به عنوان مثال، گزارش شده است که عصاره انار و چوک بری سیاه به صورت آزمایشگاهی علیه ویروس آنفولانزا عمل می کنند و غرغره با چای سبز باعث کاهش عفونت های آنفولانزا می شود. بنابراین، مفید است که فعالیت ضد ویروسی طیف گسترده ای از محصولات طبیعی را که می توانند گسترش ویروس های تنفسی را مهار کنند و تهیه ی آنها ارزان و آسان است، بررسی نمود.

محصولات طبیعی موثر در مهار  SARS-CoV-2

محققان موسسه ویروس شناسی مولکولی، مرکز پزشکی دانشگاه Ulm، دانشکده ی فنی درسدن و CogniVerde GmbH، تأثیر چای سبز و آب چوک بری سیاه ، انار و آب آقطی( elderberry یا انگور کولی) را در جلوگیری از عفونت های ویروسی در سلولها بررسی کردند. محققان برای مطالعه خود که بر روی سرورbioRxiv* ، منتشر شده است، از سلولهای Vero E6 برای آزمایش ویروس vaccinia، ویروس آنفلوانزاA ، آدنو ویروس نوع 5 و SARS-CoV-2 استفاده کردند.

تیم تحقیق این مواد گیاهی را با ویروس ها مخلوط و در دمای اتاق انکوبه کرده و با استفاده از آزمون TCID50، عفونت زایی آنها را تعیین کردند.

پس از 5 دقیقه انکوباسیون با مواد گیاهی، محققان دریافتند که آب چوک بری تقریبا 3000 برابر در مقایسه با شاهد ( یک بافر)، باعث کاهش عفونت زایی می شود. آب آقطی، آب انار و چای سبز حدود ده برابر باعث کاهش عفونت زایی شدند. افزایش زمان انکوباسیون به 20 دقیقه فعالیت را فقط به صورت اندکی افزایش می دهد، که نشان می دهد فعالیت ضد ویروسی سریع است. این نتایج نشان می دهد که عصاره های گیاهی به طور کلی در برابر ویروس های پاکت دار فعال هستند.

هنگامی که محققان ویروس آنفولانزای خوکی (IAV) و SARS-CoV-2 را آزمایش کردند، متوجه شدند این چهار ماده ی گیاهی پس از 5 دقیقه بیش از 99٪ IAV ، را غیرفعال می کنند.

آب چوک بری حدود 97٪ SARS-CoV-2  را بعد از 5 دقیقه غیرفعال کرد، در حالی که چای سبز و آب انار حدود 80٪ ویروس را غیرفعال کردند. آب آقطی هیچ تاثیری برSARS-CoV-2 نداشت.ادنوویروس نوع 5 بدون پوشش، که به عنوان کنترل استفاده شد، در برابر همه مقاوم بود، به جز آب چوک بری.

ویروس آنفلوآنزای خوکی، بیشترین حساسیت را به این مواد غذایی داشت، که نشان دهنده ی شباهت فعالیت ضد ویروسی این مواد غذایی به فعالیت مواد ضدعفونی کننده ی معمولی است، و از سوی دیگر نشان دهنده ی مقاومت کم این خانواده از ویروس ها است، که همچنین نماینده سایر سویه های آنفلوانزا است.

ویروسSARS-CoV-2 ، مقاومت بیشتری داشت، اگرچه آب چوک بری کاملاً در از بین بردن آن موثر بود، آب انار و چای سبز نیز میزان ویروس را کاهش دادند.

شستشوی دهان با استفاده از چای و آب میوه ها

فعالیت محصولات گیاهی می تواند به دلیلpH اسیدی آنها باشد که می تواند ویروس ها را به طور مستقیم غیرفعال کند یا به دلیل وجود پلی فنول هایی مانند کاتچین، تانن و فلاونوئیدها باشد که می توانند پروتئین های ویروسی را تحت تأثیر قرار دهند.

به عنوان مثال، مطالعات نشان داده است که پلی فنولهای موجود در انار با تأثیر بر گلیکوپروتئینهای سطحی و آسیب رساندن به پروتئینهای ساختاری، ویروس آنفولانزا را مهار می کنند. کاتچین ها که در چای سبز یافت می شوند، می توانند بر روی ذرات ویروس و همچنین اتصال آنها به سلولهای میزبان تأثیر بگذارند. شبیه سازی های رایانه ای نشان داده است که تئافلاوین ها(theaflavins) ممکن است با اتصال به آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین 2(ACE2) ، گیرنده ای که به SARS-CoV-2 متصل می شود، از عفونتSARS-CoV-2  جلوگیری کنند.

برای ویروس های تنفسی، از آنجایی که عفونت و انتقال از طریق بینی و گلو رخ می دهد، کاهش بار ویروسی در اوایل ممکن است یک استراتژی موثر برای کاهش و جلوگیری از گسترش عفونت باشد.

به عنوان مثال، محصولات گیاهی از جمله آنچه در این مقاله بحث شد، معمولاً در دسترس هستند و به عنوان غذا استفاده می شوند. آنها می توانند به عنوان موادی برای "شستشوی دهان" استفاده شوند و بر خلاف دهانشویه های ضد عفونی کننده که دارای عواملی هستند که به غشاها آسیب می رساند، این آب میوه ها و چای را می توان بیشتر و بدون هیچگونه اثر مضری استفاده کرد و به راحتی می توان آنها را قورت داد.

مطالعات نشان داده است که غرغره با چای، عصاره های چای یا آب گیاهان می تواند عفونت آنفولانزا و علائم ویروسی را کاهش دهد. به همین ترتیب، می توان علاوه بر چای، از آب چوک بری یا انار برای مقابله با SARS-CoV-2 نیز استفاده کرد.

ادامه دادن به غرغره و شستشوی دهان با آب و چای و به دنبال آن بلع آنها می تواند یک استراتژی پیشگیرانه ی موثر برای SARS-CoV-2 باشد، به ویژه برای افرادی که در معرض خطر زیادی برای این عفونت هستند مانند کارکنان مراقبت های بهداشتی و افراد مسن. بلعیدن این مواد گیاهی پس از گرداندن آنها در دهان در شرایطی مانند هواپیما، قطار و مدارس نیز عملی است.

اگرچه ممکن است غلظت ترکیبات مختلف ضد ویروسی در محصولات طبیعی در دسته های مختلف متفاوت باشد، استفاده از محصولات طبیعی با مخلوطی از این ترکیبات ممکن است یک روش قدرتمند برای مهار عفونت های ویروسی باشد، که البته نیاز به تحقیقات بالینی بیشتری دارد.

*سرور bioRxiv گزارش های علمی مقدماتی را منتشر می کند که توسط داوران بررسی نمی شوند و بنابراین، نباید قاطعانه آنها را به عنوان گایدلاین های بالینی / یا رفتارهای مرتبط با سلامتی یا به عنوان اطلاعات ثابت در نظر گرفت.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20201105/Green-tea-and-some-fruit-juices-inhibit-SARS-CoV-2-in-vitro.aspx